Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Iveco, Fiat, Volvo... na targach w Kielcach

XV targi Autostrada-Polska w Kielcach
22.05.2009 00:00:00
Kieleckie targi Autostrada-Polska, które odbyły się w ubiegłym tygodniu, były skromniejsze niż w zeszłym roku, a importerzy ciężarówek pochowali się na stoiskach dostawców zabudów. Własne stoisko miało Iveco, które prezentowało m.in. Massifa, Daily 4x4, EuroCargo 4x4 i Trakkera. Tak samo poważnie potraktował targi Fiat, który prezentował zabudowy warsztatowe na bazie Doblo Cargo i Ducato. Premierą było Ducato 4x4, które zostało wyposażone w terenowy układ napędowy przez renomowaną, francuską firmę Dangel. Renault Trucks jak zwykle polega w transporcie budowlanym na Keraksie, lecz ciekawą zabudowę prezentowało na lżejszym Premium Lander. Skrapiarka niemieckiej firmy Breining służy do łatania dziur w jezdni. Na targach mocno swoją obecność zaznaczyło również Volvo. Na różnych stoiskach mogliśmy oglądać m.in. wywrotki tej firmy.
Ekspozycje miało około 800 firm z 25 krajów. Wśród nich producenci maszyn budowlanych, specjalistycznych zabudów i naczep, materiałów i surowców oraz dostawców wszystkiego, co związane jest z budową i użytkowaniem dróg.
Kryzys i tu dał się odczuć. Panował nastrój umiarkowanego optymizmu i oczekiwania na rychłą poprawę koniunktury w budownictwie. Wydaje się ona nieuchronna, pytanie tylko kiedy nastąpi.
Wielu importerów ciężarówek nie występowało samodzielnie, podsuwając swoje samochody dostawcom zabudów. Do wyjątków należały KAMAZ, MAZ, Renault Trucks i Iveco. Volvo było reprezentowane przez spółkę Volvo Maszyny Budowlane.
Forza Italia!
Iveco przygotowało się wyjątkowo starannie. Poza stoiskiem, na którym prezentowało kompletną gamę samochodów do poruszania się w trudnym terenie: Massifa, Daily 4x4, EuroCargo 4x4 i Trakkera, zorganizowało jazdy testowe po leśnych wertepach w pobliżu Kielc. Tak samo poważnie potraktował targi Fiat, który prezentował zabudowy warsztatowe na bazie Doblo Cargo i Ducato. Premierą było Ducato 4x4, które zostało wyposażone w terenowy układ napędowy przez renomowaną, francuską firmę Dangel. W nadwoziu zamontowano zestaw szafek Sortimo.
Renault Trucks jak zwykle polega w transporcie budowlanym na Keraksie, lecz ciekawą zabudowę prezentowało na lżejszym Premium Lander. Skrapiarka niemieckiej firmy Breining służy do łatania dziur w jezdni. W przedniej części znajduje się zbiornik na roztwór asfaltu, z tyłu skrzynia na grys, a na samym końcu podajnik bitumu. Kamera ocenia rozmiar dziury i steruje podajnikiem tak, aby wlał w nią odpowiednią ilość materiału.
Volvo wśród maszyn budowlanych postawiło wywrotkę tylnozsypową z wrocławskiego Primboksu. Towarzyszyły jej między innymi, a wśród nich wozidło typu A30E o ładowności 28 t i objętości skrzyni do 17,5 m sześć. Tego typu pojazdy są popularne przy budowie dróg, a także w kopalniach odkrywkowych. Podobnie jak Iveco zachęca nie tyle do kupowania, ile wynajmowania samochodów i maszyn, co wydaje się niezłym sposobem na przełamanie trudności w zdobyciu funduszy na nowy sprzęt.
Róbmy swoje
Wywrotki Volvo można było oglądać również na stoiskach KH-Kipper, Elbo i słowackiej firmy VS Mont. Do Skibickiego przytuliły się Iveco i Scania, a najnowszy Actros był ozdobą ekspozycji KH-Kippera.
W firmie Gervasi, która ma zakład produkcyjny w Kielcach, przygotowano wywrotkę tylnozsypową na podwoziu specjalistycznej ciężarówki Astra. Marka ta należy do Iveco i zajmuje się produkcją ciężkich wywrotek i wodzideł.
Firmy zabudowujące i naczepowe, takie jak Wielton, odczuły wyraźny spadek zamówień. Wiele, np. Feber, Schmitz czy Schwarzmüller, zrezygnowało z obecności na targach. Niemniej w ich miejsce pojawili się nowi: Palex z okolic Sieradza czy nyska Mega, obecna na targach Autostrada już po raz wtóry.
XV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska w Kielcach jasno pokazały, że choć dla wielu importerów ciężarówek "budowlanka" jest ostatnią deską ratunku wobec zastoju w dalekim transporcie, to i ta deska mocno się chybocze.
Mówią wystawcy
Dlaczego Kielce? Marco Giagoni, zarządzający spółką Iveco Poland:
- Targi w Kielcach są dla samochodów terenowych najważniejsze w Polsce, a dla Iveco takie pojazdy mają kluczowe znaczenie. Dlatego tu jesteśmy. Ponadto jest to dobra okazja, żeby poinformować o inwestycji, jaką poczynił nasz włoski partner w spółkę Uni-Truck, dilera Iveco. Pomoże nam to wzmocnić pozycję firmy na polskim rynku. Mamy nadzieję, że rząd stworzy możliwości szybkiego rozwoju infrastruktury drogowej i budownictwa, zwłaszcza że zbliżają się mistrzostwa Euro 2012. Iveco jest gotowe na tę chwilę i czeka ze swoimi ciężarówkami.
Nie tylko wywrotki Wojciech Traczuk, dyrektor handlowy w spółce KAMAZ Trucks Polska:
- Odczuliśmy skutki kryzysu, tak jak wszyscy. Na początku roku sprzedaż spadła o 60%, ale teraz coś się zaczyna ruszać. Spodziewaliśmy się gorszych wyników, lecz widać sygnały poprawy. Zauważyliśmy przy tym, że klienci chętniej ostatnio wybierają samochody lżejsze, 12-, 18-tonowe. Nie są to już tylko wywrotki, ale np. zabudowy z żurawiem. Przedsiębiorstwa komunalne z kolei często biorą podwozia pod śmieciarki lub piaskarki. Ciężkich budowlanych samochodów 6x6 czy 8x8 nie widać dużo. Pod koniec roku pojawi się KAMAZ z silnikiem Euro 5 firmy Iveco.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.