Wiadomości z rynku

niedziela
10 listopada 2024

Chcą zwiększenia wymagań wobec kierowców samochodów dostawczych

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu apeluje do posłów Parlamentu Europejskiego
19 grudnia 2023

Fot. Ford

 
European Transport Safety Council (Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu – ETSC) wraz przedstawicielami organizacji pieszych, rowerzystów i pracowników transportu, wystosowała list otwarty do posłów do Parlamentu Europejskiego. W piśmie nawiązano do zbliżającej się rewizji dyrektywy UE w sprawie praw jazdy (2006/126) i podkreślono potrzebę dodatkowego szkolenia zawodowego dla kierowców samochodów dostawczych, podobnego do wymagań obowiązujących kierowców pojazdów ciężarowych, autobusów i autokarów.
Głównym deklarowanym celem proponowanych zmian jest wzmocnienie bezpieczeństwa drogowego i przyczynienie się do osiągnięcia celu UE, jakim jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach o 50% do 2030 r. Organizacje twierdzą, że wprowadzenie obowiązkowego szkolenia kierowców w transporcie drogowym jest niezbędne dla osiągnięcia tego celu.

Nasilający się ruch samochodów dostawczych

Samochody dostawcze odgrywają znaczącą rolę w wypadkach drogowych w UE, a ich wykorzystanie wzrasta. Ten wzrost wynika m.in. z większego popytu i wzrostu zakupów online, co wiąże się ze wzrostem dostaw miejskich. Niestety presja sprostania wymaganiom rynku, duża konkurencja w branży transportowej oraz brak rygorystycznych przepisów przyczyniły się do złych warunków pracy kierowców samochodów dostawczych, co stwarza duże zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Standard wymagań wobec kierowców dostawczaków jest za niski

Kluczową kwestią podkreśloną w piśmie są stosunkowo liberalne przepisy mające zastosowanie do samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony w porównaniu do pojazdów ciężarowych. Kierowcy pojazdów ciężkich muszą uzyskać certyfikaty kompetencji zawodowych (CPC), które należy regularnie aktualizować. Floty samochodów dostawczych mogą jednak działać według niższych standardów i do 2026 r. jedynie pojazdy LGV o masie powyżej 2,5 tony przemieszczające się przez granice UE będą podlegać unijnym przepisom dotyczącym czasu jazdy i odpoczynku.
Aby poprawić bezpieczeństwo na drogach, organizacje wzywają do wprowadzenia kompleksowych szkoleń dla zawodowych kierowców samochodów dostawczych, obejmujących takie aspekty, jak bezpieczny załadunek i rozładunek, zabezpieczenie ładunku, cofanie, zapobieganie zmęczeniu, planowanie podróży i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, w tym zapinanie pasów bezpieczeństwa i unikanie rozproszenia.
W liście otwartym wzywa się do objęcia wymogami, dotyczącymi kierowców autobusów i ciężarówek, które obejmują szkolenie kierowców zawodowych (Certyfikaty kompetencji zawodowych – CPC), także kierowców samochodów dostawczych. Można to osiągnąć w ramach propozycji Parlamentu Europejskiego dotyczącej utworzenia kategorii B+ z oddzielnym wymogiem dotyczącym szkolenia w zakresie typu CPC dla pojazdów N1 wykorzystywanych do celów zawodowych.
Organizacje wyrażają także swój sprzeciw wobec propozycji Komisji Europejskiej, dotyczącej zwiększenia dopuszczalnej masy pojazdu kategorii „B” z 3,5 do 4,25 tony. Z niedawnego raportu belgijskiego Instytutu VIAS wynika, że ​​większe i mocniejsze pojazdy mają coraz bardziej negatywny wpływ na bezpieczeństwo drogowe pieszych i rowerzystów. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.